Waarom investeren in zoekmachine optimalisatie?

Search Engine Optimalisation (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie, is voor veel ondernemers een moeilijk tastbaar begrip. Echter is er niets zo meetbaar als het resultaat van een succesvolle SEO campagne. Veel ondernemers verkiezen nog altijd Adwords boven SEO als het gaat om investeren. Waarom? Simpelweg omdat dit binnen enkele minuten resultaat oplevert.

Natuurlijk begrijpelijk, maar op langere termijn veel duurder dan zoekmachine optimalisatie. Op het moment dat je goed scoort in Google zal je organisch, en dus gratis, gevonden worden door (potentiële) klanten.

Realistische doelstellingen
Op het moment dat je begint met investeren in SEO zal je realistische doelstellingen moeten stellen. Ons advies zal zijn om je goed en uitgebreid te laten adviseren door het SEO bureau of de freelancer die je hiervoor inhuurt. De resultaten van zoekmachine optimalisatie kan soms maanden op zich laten wachten, waar Adwords direct zijn vruchten afwerpt. Een realistisch doel kan je stellen op het moment dat je de concurrentie hebt geanalyseerd. Vraag je SEO partner om een uitgebreide strategie, laat de website testen en meten. Dit allemaal voordat je begint met investeren in zoekmachine optimalisatie.

Waarom is investeren in SEO winstgevend?
Investeren in SEO zorgt ervoor dat je de kosten voor betaalde advertenties kan verlagen op lange termijn. Dit omdat je beter wordt gevonden in de (gratis) organische zoekresultaten van Google. De meeste gebruikers van Google klikken eerder op de organische resultaten dan de betaalde. Een goede positie in Google zorgt voor meer vertrouwen en meer uiteindelijk meer klanten.

Durf te investeren
Dat SEO absoluut de moeite waard is om in te investeren hoeven wij je niet te vertellen. Een goede SEO campagne laten inrichten door een specialist kan wonderen verrichten voor jouw onderneming. Maar vergeet niet: SEO kost tijd en geld. Maar uiteindelijk zal het de investering dubbel en dwars waard zijn.

FOTO: Pixabay